Bohusläningen blir tredagarstidning i papper – fortsätter satsa digitalt

Från och med 1 oktober kommer Bohusläningens papperstidning ges ut tre dagar i veckan. Den digitala varianten av papperstidningen, e-tidningen, kommer fortsatt ges ut alla dagar måndag till lördag på samma sätt som i dag – samtidigt som satsningen på tidningens digitala kanaler fortsätter.

ANNONS
|

Bohusläningens nyhetssajt kommer fortsatt vara det naturliga fokuset för tidningens bevakning och framtiden med sin dygnet runt-bevakning av Bohuslän.

Omställningen från papperstidning till digitalt läsande har pågått i ökande takt i över två decennier, och nu tar alltså Bohusläningen ytterligare ett steg i och med att papperstidningen från 1 oktober kommer ges ut på tisdagar, torsdagar och lördagar.

– Jag skulle rekommendera alla papperstidningsläsare att redan nu testa att logga in och läsa e-tidningen och kolla in vår sajt – allt ingår i prenumerationen. Fördelen är att e-tidningen kan läsas redan klockan 22.00 kvällen innan papperstidningen kommer. Sajten uppdateras med de senaste nyheterna dygnet runt, säger Bohusläningens chefredaktör Gunilla Håkansson.

ANNONS

För prenumeranter på papperstidningen innebär den stundande förändringen inte att man behöver göra något aktivt val – utan man kommer från och med den 1 oktober att få en kopia av e-tidningen som papperstidning i brevlådan på tisdagar, torsdagar och lördagar.

Övriga dagar kan man alltså fortsatt läsa Bohusläningen i klassisk tidningsform, men som e-tidning.

Efter sommaren planerar Bohusläningen även olika initiativ för att hjälpa läsare som känner sig ovana med det digitala att kunna läsa e-tidningen.

– Under pandemin tog många äldre steget och började vara mer aktiva på internet. Vi vill hjälpa alla som behöver stöd. När det närmar sig kommer vi bjuda in de som känner sig osäkra och visa hur man tar del av e-tidningen. Var och när får vi återkomma till efter sommaren, säger Gunilla Håkansson.

Stampens vd: ”För att kunna fortsätta satsa”

Utöver faktumet att allt fler läsare väljer digitala prenumerationsalternativ som kräver satsningar på digital journalistik ligger även ökande kostnader för tryck och distribution av papperstidningen bakom beslutet, enligt Johan Hansson, vd på Stampen Media:

– Majoriteten av våra Bohusläningläsare tar i dag del av vår journalistik digitalt och den siffran stiger för varje år. Samtidigt går kostnaden för att dela ut tidningen upp för de som har papperstidningen när det är färre printprenumeranter att sprida distributionskostnaderna på. Vi har i kombination med detta de senaste åren haft en mycket kraftig uppgång av papperspriserna på närmare 100% vilket gör att det skulle gå ut över journalistiken om större delen av kostnaden äts upp av papper och distribution. Vi gör denna förändring nu för att kunna fortsätta satsa på och utveckla journalistiken i Bohuslän.

ANNONS

Vad kommer detta innebära för möjligheterna att fortsätta satsningen på digital dygnet runt-bevakning?

– Som jag nämnde möjliggör detta att vi kan fortsätta satsa och lägga resurser på journalistiken och vårt innehåll. Det som är det grundläggande i det vi gör. Den stora skillnaden är att vi kan bli ännu bättre och vassare samtidigt som papperstidningen fortsatt kommer ut tre dagar i veckan och som e-tidning precis som förut sex dagar i veckan. Vi hoppas att alla våra pappersprenumeranter vill läsa oss även digitalt där man fortsatt får allt det innehåll man fått i papperstidningen och därtill mycket mer.

Vad får detta för konsekvenser personalmässigt för Stampens bolag Västsvensk tidningsdistribution (VTD)?

– Det kommer att få konsekvenser för VTD. Exakt vilka och hur det påverkar personalmässigt är för tidigt att svara på. Vi har ju en växande paketaffär så det är ett arbete som ledningen på VTD nu kommer att titta på. Dessa förändringar träder ju inte i kraft förrän i höst, säger Johan Hansson.

LÄS MER:Lägg dig till med en ny vana - logga in och läs tidningen digitalt!

LÄS MER:Succésiffror för Bohusläningen – ökar varje månad

LÄS MER:Här är årets mest klickade nyheter

ANNONS