Ett flygplan på väg in för landning.
”Heathrow hanterar dubbelt så många passagerare på två banor som Arlanda gör på tre, och det är fortfarande sant, oavsett om de vill bygga ut eller inte”, skriver Jarmo Uusitalo (MP). Bild: Johan Nilsson / TT

Arlanda klarar av att ta hand om Brommas flyg

Replik till Roger Johansson (L) 22 maj

ANNONS
|

LÄS MER:Flyg eller kärnkraft – argumentationen är snarlik

Roger Johansson (L) påstår att resande från landsbygden till Arlanda skulle behöva resa mitt i natten, underförstått att det inte skulle finnas kapacitet på dagtid.

För att svara på detta tittade jag på belastningen under Arlandas allra mest trafikerade dag 2018, den 12 april, den var som högst klockan fyra på morgonen med 45 plan, troligen inkommande interkontinental trafik. När den toppen var över och fram till klockan 19 hanterades i genomsnitt cirka 25 plan i timmen. Det vill säga 8 plan per bana, ett plan var 7:e minut per bana. Heathrow har en landning var 45:e sekund. Eftersom Brommas flyg 2018 enligt Transportstyrelsen var 17 procent av Arlandas skulle detta motsvara ytterligare fyra plan i timmen på Arlanda, alltså ytterligare ett plan varje kvart. Detta är enligt Johansson ”stark utökning av trafiken”.

ANNONS

Före pandemin använde Arlanda ungefär hälften av sin kapacitet och kommer, inklusive Bromma, ha omkring en tredjedel av kapaciteten kvar för ytterligare flyg. Heathrow hanterar dubbelt så många passagerare på två banor som Arlanda gör på tre, och det är fortfarande sant, oavsett om de vill bygga ut eller inte.

LÄS MER:Varför har vi fel om flygplatsen?

På Bromma kommer Stockholm stad kunna bygga cirka 30 000–38 000 bostäder för upp till 100 000 människor. I sin översiktsplan 2018 skrev Stockholm stad att Bromma flygplats på sikt skulle ersättas med bostäder. Samtliga borgerliga partier i Stockholm står bakom det beslutet.

Huvudrubriken på förra veckans helgnummer av Dagens Industri var: ’Framtidens arbetsliv ”Vi kan skippa tre av fyra resor”’. Industrin tror att efter pandemin ersätts arbetsresorna till stor del av digitala möten. Nej, nedläggning av Bromma är inte en katastrof.

Jarmo Uusitalo (MP)

ANNONS